måndag 13 oktober 2014

Måltidens dag - och vår praktikant Ida



Den tredje torsdagen i oktober firas Måltidens dag över hela landet och den 16:oktober är det dags igen! 
Förskola, skola, omsorg och sjukhus – alla kan delta!
Det är ett perfekt tillfälle för alla kommuner och landsting i landet att uppmärksamma måltidernas betydelse. Ta tillfället i akt och fira detta lite extra! Varför inte erbjuda trerätters middag med en dessert, nygräddat bröd, bjuda på trevlig livemusik eller göra som Halmstad kommuns äldreomsorg gjorde förra året och arrangera en dukningstävling. Det finns alla möjligheter att på ett trevligt och inspirerande sätt fokusera på måltiderna denna dag.

Måltidens dag är ett initiativ från före-ningen Låt måltiden blomma som arbetar ideellt med att uppmärksamma måltidens betydelse för vår kultur och möjligheterna att samlas i i lugn och ro runt ett dukat bord.

Tips och inspiration hittar ni på Folkhälsomyndighetens webbplats

http://www.folkhalsomyndigheten.se/pagefiles/14892/Brickunderla%CC%88gg-A4-MaltidensDag.pdf

http://www.folkhalsomyndigheten.se/pagefiles/14881/Affisch-A2-MaltidensDag.pdf 


Ida Rogne
Praktikant



Jag heter Ida Rogne och studerar vid Kostvetarprogrammet på Uppsala Universitet. Jag har varit på praktik på Livsmedelsverket i snart 6 veckor och fått uppleva det mesta. Jag visste långt innan det var dags att ens börja söka praktikplats att det är på just Livsmedelsverket jag ville vara! Så jag sökte långt innan mina kursare och blev naturligtvis jätteglad att jag fick chansen att vara här.

Sedan första dagen har tempot varit 110 % vilket har varit spännande. Jag tror att jag har varit med på det mesta – allt ifrån att anteckna diskussioner på dialogmöten och möte på socialdepartementet till att åka med när mina handledare föreläste om den nya informationsförordningen. Allt har varit givande och spännande. Det jag framför allt tyckte var intressant var de dagar jag fick sitta med i Upplysningen och svara på frågor. Hit kan alla vända sig med sina frågor som rör matvanor, våra kostråd, näringsinnehåll i mat och eventuella risker med livsmedel samt om offentlig kontroll och regler inom livsmedelsområdet. Jag tyckte det var otroligt lärorikt att få sätta sig in i och besvara de frågor som skickats in. Kunskapsboost varje fredagsmorgon – vilken härlig start på helgen!

Gemensamt för allt det jag gjort på Livsmedelsverket att jag lärt mig mycket och jag har öppnat upp ögonen ytterligare för hur viktig den offentliga måltiden är – och hur mycket mer som finns kvar att arbeta med den. Jag har märkt tydligt under denna tid att alla som arbetar inom detta område brinner för det de gör och har en stark vilja och driv att förbättra hela verksamheten!

Jag tycker det känns fantasiskt kul att jag valde detta yrkesområde!

Ida


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar